Województwo Małopolskie podpisało umowę z sądeckim Newagiem na dostawę 12 pojazdów szynowych. Wypr
Umowa podpisana. 12 nowych pociągów trafi do Małopolski

Województwo Małopolskie podpisało umowę z sądeckim Newagiem na dostawę 12 pojazdów szynowych. Wyprodukuje ona nowoczesne pociągi, które jeszcze w tym roku trafią na małopolskie trasy kolejowe. Czy pojawią się i u nas?

Podpisana w środę (30.03) umowa zakłada, że Newag dostarczy 6 pojazdów do końca listopada (4 składy 5-członowych Impulsów 45WE oraz 2 sztuki 4-członowych EZT Impuls 31WE) oraz zapewni kompleksową obsługę gwarancyjną, serwis i utrzymanie. Nowe pociągi będą mogły obsługiwać pasażerów już w grudniu tego roku. Pozostałe 6 składów zostanie dostarczone do 15 lutego 2017. Samorząd województwa może skorzystać również z tzw. prawa opcji i zakupić dodatkowe pojazdy. Zarząd Województwa Małopolskiego podejmie decyzję w tym zakresie w ciągu najbliższego miesiąca. Właścicielem pociągów będzie Województwo Małopolskie, a operatorem wojewódzka spółka Koleje Małopolskie. Wartość zamówionego taboru to prawie 300 mln zł.

To następny etap budowania strategii transportu zintegrowanego, w którym transport kolejowy odgrywa kluczową rolę. Od 2003 roku sukcesywnie nabywamy kolejne pociągi, do tej pory zakupiliśmy ich 31. Potrzeby województwa zakładają zakup 60 pociągów do 2020 roku, bowiem kolej aglomeracyjna w całości ma być oparta o nowy tabor zapewniający podróż w warunkach na miarę XXI wieku – mówił marszałek Jacek Krupa przed podpisaniem umowy.

Nowy tabor będzie spełniał rygorystyczne normy europejskie TSI (PRM, TSI NOI, TSI LOK&PAS, TSI SRT i TSI CCS), dzięki czemu poprawi się komfort podróży małopolskich pasażerów, przede wszystkim osób niepełnosprawnych i o ograniczonej mobilności. Pasażerowie będą podróżować w cichych, klimatyzowanych wnętrzach, wyposażonych w ergonomiczne fotele, internet i gniazdka elektryczne. W pojazdach będzie zastosowany nowoczesny system wizualnej i dźwiękowej informacji pasażerskiej, monitorowanie wnętrza oraz system zliczania pasażerów. Czteroczłonowe Impulsy 31WE pomieszczą 200 pasażerów na miejscach siedzących (w tym 16  uchylnych), a pięcioczłonowe Impulsy 45WE będą mogły przewozić 250 pasażerów na miejscach siedzących (w tym 20 uchylnych).

Pociągi Impuls to pojazdy ekonomiczne i bezpieczne — cechują się niskim zużyciem energii elektrycznej, gdyż podczas hamowania pociąg oddaje energię do sieci trakcyjnej. Pojazdy spełniają również rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe (zgodnie z EN 15227 C1 oraz PII wg EN 12663). Impulsy będą podróżować z prędkością eksploatacyjną 160 km/h.

Na zakup taboru przewidziane zostało dofinansowanie w ramach projektu „Zakup Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych dla rozwoju kolei małopolskich” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Za realizację projektu odpowiada Departament Inwestycji Strategicznych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, który będzie wnioskował o 42 mln euro ze środków UE. Wkład własny zostanie pokryty z budżetu województwa oraz funduszu kolejowego.

Póki co, nowe pojazdy będą kursowały na trzeciej z linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Tarnowa, której otwarcie planowane jest na koniec tego roku. Przypomnijmy, że Szybka Kolej Aglomeracyjna w Aglomeracji Krakowskiej to system połączeń kolejowych łączący centrum Krakowa z jego przedmieściami i niektórymi miastami aglomeracji krakowskiej. Na razie jedna linia łączy Kraków z Wieliczką, druga z lotniskiem w Balicach.

Czy jest szansa, aby takie pociągi w barwach Kolei Małopolskich jeździły równie do nas? Nie da się ukryć, że na to liczą aktualne władze Wadowic. Stąd pomysł ożywienia dworca autobusowego, na który od 1 marca wróciły busy i jego integracja z dworcem kolejowym, który gmina ma wkrótce przejąć na własność.

Warunkiem jest, aby na przejętym przez gminę dworcu kolejowym utworzyć punkt przesiadkowy, przystanek dla busów a także parking dla mieszkańców w systemie Park&Ride – zapewniał kilka miesięcy temu burmistrz Wadowic Mateusz Klinowski, który jak nam mówi, sukcesywnie realizuje tą koncepcję.

Dobrze rokują w tym przedsięwzięciu plany rewitalizacji linii nr 117 łączącej Kalwarię Zebrzydowską Lanckoronę z Bielskiem, przez Wadowice, Andrychów i Kęty, która została zaakceptowana przez Samorząd Województwa Małopolskiego i ujęta na liście podstawowej w Kontrakcie Terytorialnym do 2023 roku. Jak poinformował podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Piotr Stomma, obecnie trwają prace przygotowawcze prowadzące do realizacji Studium Wykonalności dla tej inwestycji. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na październik tego roku. Termin zakończenia kontraktu na dokumentację to luty 2018 roku, zaś do końca 2018 powinien zostać rozstrzygnięty przetarg na wykonanie robót budowlanych. Realizacja rzeczowa powinna zakończyć się w lutym 2021. Po niej pociągi na odnowionej linii nr 117 jeździłyby z prędkością 80 km/h.

Są również plany odbudowy łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej, łączącej linie kolejowe nr 117 i 97, dzięki czemu czas podróży skróciłby się również o kilka minut, bo pociągi nie zmieniałyby czoła na stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona.


(Marcin Guzik)
(zdjęcie: malopolskie.pl)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

-3 #1 Maszynista 2016-03-30 22:38
Super szybkosc typowe info na 1 kwietnia dobre smiechu warte
+1 #2 Henio 2016-03-31 06:55
Wiadomo dlaczego Burmistrz przeniósł BUSY na Dworzec, aby stworzyć Centrum Komunikacyjne, którego do tej pory nie było.
+5 #3 @Henio 2016-03-31 07:03
Cytuję Henio:
Wiadomo dlaczego Burmistrz przeniósł BUSY na Dworzec, aby stworzyć Centrum Komunikacyjne, którego do tej pory nie było.

Bardzo dobrze, że przeniósł bo w rynku jest porządek i spokojnie można chodzić

Nie masz uprawnień do komentowania tego artykułu.