To najtragiczniejsza pod względem liczby ofiar śmiertelnych katastrofa kolejowa na polskich ziemiach. 7
Minęło 74 lata od tej kolejowej katastrofy

To najtragiczniejsza pod względem liczby ofiar śmiertelnych katastrofa kolejowa na polskich ziemiach. 74 lata temu, 24 listopada 1944 roku w pobliskim Barwałdzie: zderzyły się ze sobą pociąg osobowy z transportem wojskowym. Zginęło około 130 osób, a ponad 100 zostało rannych.

To trochę zapomniana ale najtragiczniejsza pod względem liczby ofiar śmiertelnych katastrofa kolejowa w Polsce. Dokładnie 74. lata temu, 24 listopada 1944 roku po godzinie 15:00 na linii kolejowej nr 117 (odcinek Kalwaria Zebrzydowska-Wadowice) około 300 metrów w kierunku wschodnim od obecnego przystanku Barwałd Średni (ten powstał dopiero w 1993 roku) w aktualnym kilometrze 7,323 przepełniony pociąg osobowy relacji Zakopane-Kraków (został skierowany okrężną drogą przez Wadowice-Spytkowice z powodu uszkodzenia przez partyzantów szlaku Kalwaria-Skawina) zderzył się w Barwałdzie czołowo z transportem wojskowym.

Oddajmy głos profesorowi Andrzejowi Nowakowskiemu, który to zdarzenie szczegółowo opisał w fantastycznej broszurze pod tytułem "Z dziejów wadowickiej kolei (1887-1999)" wydanej w 1999 roku w Wadowicach, opierając się na relacji Gustawa Studnickiego, który ten temat poruszył w swojej monografii barwałdzkiej:

"Nie byłoby tej katastrofy, gdyby pociąg osobowy zatrzymał się na stacji Kalwaria Zebrzydowska, lecz na odcinku do Wadowic postój nie był planowany. Kiedy dyżurny ruchu w Kalwarii Zebrzydowskiej zorientował się, że popełnił błąd, zasygnalizował konieczność zatrzymania pociągu przy pomocy czerwonej chorągiewki, lecz zostało to zbagatelizowane przez obsługę pociągu osobowego. Co prawda, wysłano za nim parowóz, który gwizdami wzywał do zatrzymania się, lecz ta wiadomość nie dotarła do maszynisty, względnie nie zdołał on dogonić pociągu osobowego. Natomiast jadący z przeciwległego kierunku transport wojskowy z Wadowic do Kalwarii otrzymał rozkaz "A" - bez zatrzymywania się na stacjach pośrednich.

Tymczasem transport wojskowy minął stację w Kleczy Górnej, kiedy uświadomiono sobie grożące niebezpieczeństwo. Zderzenie czołowe obu pociągów nastąpiło na odcinku toru o małej widoczności. Pociąg osobowy był przeładowany, posiadając w składzie stare austriackie "drewniaki" z lat 1911-1918. Transport wojskowy był złożony z nowych, solidnych pulmanów. Toteż skład cywilny został niemal doszczętnie zniszczony, a skład wojskowy nie uległ większym zniszczeniom.

Akcja ratownicza była niezwykle utrudniona. Na miejsce zdarzenia przybyły jedynie dwie karetki i trzech lekarzy. Brakowało noszy i sanitariuszy. Brakowało również środków opatrunkowych, zaś ludność darła swe prześcieradła na bandaże. Zidentyfikowane ofiary tragedii były w większości Polakami w pociągu osobowym (większość Niemców ocalała). Rannych umieszczono w szpitalu w Wadowicach, Andrychowie i Zebrzydowicach oraz w polowym lazeracie wojskowym, mieszczącym się w szkole powszechnej w Kalwarii. Ostatniej posługi umierającemu udzielali kapłani z nowo powstałej parafii kalwaryjskiej: proboszcz ks. Józef Zwardoń oraz wikarzy, księża - Jan Miranów i Ignacy Lang."


Dokładna liczna ofiar śmiertelnych nie jest znana: przypuszcza się, że wyniku zderzenia zginęło około 130 osób, a ponad 100 zostało rannych. Biorąc pod uwagę liczbę ofiar śmiertelnych była to najtragiczniejsza katastrofa kolejowa w historii polskich kolei.

23 listopada 2004 roku, w przededniu 60. rocznicy katastrofy, staraniem władz samorządowych, przedstawicieli świata nauki oraz spółki PKP PLK w miejscu katastrofy dokonano odsłonięcia obelisku pamiątkowego upamiętniającego to tragiczne zdarzenie oraz jego ofiary.

Przedstawiciele Stowarzyszenia Wadowickie Inicjatywy Obywatelskie  jak co roku w rocznicę tego wydarzenia złożyli kwiaty pod obeliskiem, zapalili też znicze i uczcili minutą ciszy  pamięć ofiar tej kolejowej tragedii.

 

(Marcin Guzik)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

-22 #1 Rysiu 2018-11-25 09:15
Słabo! W 1944 nie było Polski,
Można powiedzieć że na terenach obecnego Państwa polskiego.
-15 #2 Ed 2018-11-25 11:12
Co????? SMOLEŃSK kurła a nie jakieś pociągi
+9 #3 Rafi 2018-11-25 12:57
Moj tata byl wtedy ranny.
+19 #4 oli 2018-11-25 14:00
Spokój ofiarom tej tragedii
+6 #5 XXX 2018-11-26 07:53
Oj Rysiu głupiś! POLSKA tu BYŁA -JEST-BĘDZIE !!!! Bo TUTAJ mieszkają POLACY.
+6 #6 Lol 2018-11-26 14:03
Rysio pamiętaj ze tą najbardziej Stara prawdziwa i najbardziej piękna Polska to malopolska.

Nie masz uprawnień do komentowania tego artykułu.