Stało się: po latach posuchy do Brzeźnicy i Spytkowic powróciły pociągi pasażerskie na linię nr 9
Ruszyły pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej przez powiat wadowicki

Stało się: po latach posuchy do Brzeźnicy i Spytkowic powróciły pociągi pasażerskie na linię nr 94 i to z grubej rury, bo w ramach  Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pierwsi pasażerowie nie kryją zadowolenia.

Stało się i ta wiadomość cieszy zarówno samorządowców jak i mieszkańców i pasażerów. W sobotę (1.10)  po wielu latach komunikacyjnej kolejowej posuchy i falstartach,   na linię kolejową nr 94 powróciły  pociągi pasażerskie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: 20 z 38 pociągów dotychczas kursujących w relacji Kraków Główny – Podbory Skawińskie będzie kursować do stacji Przeciszów  (docelowo do Oświęcimia) przez Brzeźnice i Spytkowice.

Szybka Kolej Aglomeracyjna to  system połączeń kolejowych łączący centrum Krakowa z jego przedmieściami i ważniejszymi miastami województwa małopolskiego. Połączenia na niej obsługują Koleje Małopolskie  wspólnie z Przewozami Regionalnymi. Obecnie w ramach SKA działają linię  SKA1: Kraków Lotnisko/Airport – Kraków Główny – Wieliczka Rynek - Kopalnia, SKA2: Kraków Główny – Miechów – Sędziszów, SKA 2: Kraków Główny/Kraków Podgórze – Skawina – Przwciszów, SKA 3: Kraków Główny – Tarnów, SKA 3: Kraków Główny – Trzebinia – Oświęcim oraz Kraków Główny – Nowy Sącz/Krynica Zdrój/Jasło.

Pociągi Kolei Małopolskich obsługują  na tej trasie stacje: Zelczyna, Wielkie Drogi, Jaśkowice, Brzeźnica, Półwieś, Ryczów, Spytkowice Kępki, Spytkowice, Zator oraz Przeciszów.

Nowe połączenie to spore ułatwienie dla mieszkańców, którzy w szybki sposób  mogą dostać się do Krakowa koleją, omijając korki i remonty drogowe. Ważnym aspektem nowego połączenia jest także turystyka rowerowa, a co za tym idzie umożliwienie dojazdu do nowej 11-kilometrowej ścieżki rowerowej Velo Skawina. Wydłużenie linii SKA2 umożliwi także rodzinom oraz szukającym wrażeń dotarcie do największych parków rozrywki w Zatorze.

Pierwsi pasażerowie nie kryją zadowolenia.

Wygodny, nowoczesny skład, świetne warunki podróży. Bezpiecznie i co ważne, zwłaszcza dla młodzieży, są gniazdka sieciowe do ładowania urządzeń mobilnych i laptopów. Dziś, symbolicznie i oby na zawsze, odchodzi w przeszłość zapaść komunikacyjna w gminie Spytkowice, spowodowana likwidacją połączeń kolejowych w 2012 roku – cieszy się wójt gminy Spytkowice, który wybrał się na kolejową przejażdżkę uruchomionymi pociągami SKA

Bilety na SKA można kupić w kasie biletowej spółki „Koleje Małopolskie” sp. z o.o. (Kraków Główny), w kasach biletowych spółki „POLREGIO” S.A., w kasach biletowych spółki „PKP Intercity” S.A., w aplikacji iMKA oraz w automatach funkcjonujących w ramach Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej (MKA), za pośrednictwem systemu BILKOM, za pośrednictwem systemu E-PODRÓŻNIK BILETY, za pośrednictwem systemu mPay a także u obsługi w pociągu.

Cennik biletu w jedną stronę:

 

Bilet miesięczny w obie strony:

 

Szczegółowy rozkład jazdy pociągów można znaleźć TUTAJ.

Przypomnijmy, że na  dwutorowej linii kolejowej nr 94 między Krakowem i Oświęcimiem, przez Brzeźnicę i Spytkowice, oprócz codziennego  pociągu "Energylandia" (wożącego pasażerów rano z Krakowa do parku rozrywki zaś wieczorem w odwrotnym kierunku) w ostatnim czasie odbywał się jedynie intensywny ruch towarowy: w 2015 roku województwo małopolskie nie zdecydowało się dofinansowywać nierentownych przewozów tą trasą.  W czerwcu ubiegłego roku  pojawiły się informację, że od 12 grudnia szykuje się spora rewolucja kolejowa dla mieszkańców gmin położonych w północnej części powiatu wadowickiego (Brzeźnicy i Spytkowic). Tak się jednak nie stało i dopiero prawie po roku marzenie wielu pasażerów stało się realne.

(Marcin Guzik)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

+36 #1 M. 2022-10-01 10:46
Wreszcie cos się ruszyło w tym temacie. Szybko, często i punktualnie jeżdżące koleje mogą stać się dobrą opcją transportowa dla osób z niepełnosprawno ściami i dla tych, którzy nie chcą/nie mogą z różnych przyczyn prowadzić auta. Koleje powinny być także przystosowywane do przewozu rowerów. Także transport TIRowy powinien być konsekwentnie zastępowany transportem kolejowym.
-11 #2 Taki jeden 2022-10-01 12:07
Szybkie to one są tylko z nazwy, ale lepszy rydz niż nic.
+15 #3 Bino 2022-10-01 21:17
Przez powiat wadowicki,ale juz niestety nie przez Wadowice......a szkoda!!!!!!

Nie masz uprawnień do komentowania tego artykułu.