Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki nabiera rozpędu. Właśnie rozpocz
Ta łącznica skróci podróż pociągiem do Wadowic

Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki nabiera rozpędu. Właśnie rozpoczął się drugi etap inwestycji. Po jej ukończeniu podróż pociągiem do Wadowic czy Zakopanego może skrócić się nawet o 15 minut.

W sobotę (12.03) rozpoczął się drugi etap inwestycji budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Po zakończeniu prac umożliwi ona uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego na trasie Kraków GłównySkawina i dalej do Wadowic, Oświęcimia czy  Zakopanego z pominięciem stacji Kraków Płaszów. Dzięki temu nie będą już konieczne postoje pociągów osobowych na stacji Kraków Płaszów, które potrzebne były do zmiany kierunku jazdy. Po zakończeniu inwestycji podróż z Krakowa do Wadowic czy Zakopanego skróci się nawet o 15 minut. Ponadto powstająca łącznica pozwoli na uruchomienie bezpośredniego połączenia między stacjami Kraków Główny – Kraków Bonarka.

Aby było to możliwe, projekt zakłada budowę dwóch torów na estakadach o łącznej długości 2,6 km (tor nr 1 – 1,2 km i tor nr 2 – 1,4 km) pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny – Medyka oraz Kraków Płaszów – Oświęcim. Estakady kolejowe połączą modernizowane i przebudowywane przystanki osobowe Kraków Zabłocie oraz Kraków Krzemionki, przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.

Łącznica kolejowa Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki składać się będzie z dwóch estakad i wiaduktu, które podtrzymywane będą w sumie przez 30 filarów, mierzących od 8 do 15 metrów. Budowa tak dużego obiektu jest procesem niezwykle skomplikowanym oraz wymagającym odpowiedniej przestrzeni. Dlatego w trakcie realizacji inwestycji przewidywane są utrudnienia w ruchu drogowym. Roboty budowlane podzielone zostały w sumie na sześć etapów, podczas których prowadzone będą m.in. prace związane z budową podpór pod estakady, przebudową sieci wodociągowej, energetycznej, a także z montażem ustroju nośnego.

W ramach inwestycji dawny peron zostanie przesunięty o 50 metrów w stronę Wisły. Obecnie istniejące przejście pod nasypem nadal będzie wykorzystywane do lokalnego ruchu pieszego i rowerowego. Pod torami powstanie hala przystankowa, w której będzie można w komfortowych warunkach oczekiwać na pociąg. z hali bezpośrednio na peron pasażerowie będą mogli wychodzić schodami. Obiekt wyposażony zostanie w większą liczbę wiat, które będą chronić pasażerów przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Przystanek zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Przystanek osobowy Kraków Krzemionki zostanie przysunięty do skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej, a także podwieszony pomiędzy budowanymi estakadami łącznicy. Dzięki jego modernizacji oraz przebudowie będzie bardziej komfortowy dla pasażerów, jak również przystosowany do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Bezpośrednio z przystanku – za pośrednictwem schodów lub windy – będzie można dostać się do tramwaju.

Całkowity koszt robót budowlanych wykonywanych przez konsorcjum firm  Budimex S.A.  oraz Ferrovial Agroman S.A. wyniesie 257 978 744,89 złotych brutto.

Tutaj można zobaczyć wizualizację w 3D łącznicy http://www.zablocie-krzemionki.pl/360/

(MG)
(zdjęcia: PKP PLK)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

-17 #1 Gen 2016-03-17 12:26
Idiotyzm, budowa wiaduktu nad wiaduktem, zamknięcie skrzyżowania dla paru pasażerów co jeszcze jeżdżą koleją. Absurd
+19 #2 abdul wisi mu lacha 2016-03-17 12:30
w kalwarii tez by mogli zrobic taka lacznice i sumie by zyskali z pol godziny
-16 #3 gosc 2016-03-17 14:16
Kzdy grosz wydany na kolej jest zmarnowany kto teraz kozysta z koleji.
+5 #4 fan wadzy 2016-03-17 15:56
Cytuję abdul wisi mu lacha:
w kalwarii tez by mogli zrobić taka łącznice i sumie by zyskali z pol godziny

na Google Maps widać jeszcze zarys istniejącej w tym miejscu łącznicy, wybudowanej bodajże w czasach IIwś. Nasyp istnieje, wielkich nakładów tam nie potrzeba. Tylko, że Wadowice mają orędownika kolejowego na papierze. W praktyce wielka niemota i nic więcej.
+8 #5 janek 2016-03-17 16:56
@Gen, @gosc - kiedy ostatni raz jechaliście pociągiem na trasie Wadowice - Kraków?
Piszecie brednie wyssane z palca. Zapraszam do skorzystania z kolei na naszej trasie i zobaczenia na własne oczy ilu pasażerów korzysta z niej korzysta. Może wtedy przestaniecie wypisywać zasłyszane głupoty.
-7 #6 gosc 2016-03-18 06:12
Widze czesto te puste składy jadące szybkoscią rowera smichu warte
+7 #7 kolejowy_pasażer 2016-03-18 08:18
Cytuję gosc:
Kzdy grosz wydany na kolej jest zmarnowany kto teraz kozysta z koleji.


Z kolei korzystam na przykład ja. A tobie polecam zacząć korzystać ze słownika ortograficznego .

Nie masz uprawnień do komentowania tego artykułu.