- Opublikowano: 17 marca 2016, 10:45
- Komentarze: 7
Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki nabiera rozpędu. Właśnie rozpoczął się drugi etap inwestycji. Po jej ukończeniu podróż pociągiem do Wadowic czy Zakopanego może skrócić się nawet o 15 minut.
W sobotę (12.03) rozpoczął się drugi etap inwestycji budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Po zakończeniu prac umożliwi ona uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Wadowic, Oświęcimia czy Zakopanego z pominięciem stacji Kraków Płaszów. Dzięki temu nie będą już konieczne postoje pociągów osobowych na stacji Kraków Płaszów, które potrzebne były do zmiany kierunku jazdy. Po zakończeniu inwestycji podróż z Krakowa do Wadowic czy Zakopanego skróci się nawet o 15 minut. Ponadto powstająca łącznica pozwoli na uruchomienie bezpośredniego połączenia między stacjami Kraków Główny – Kraków Bonarka.
Aby było to możliwe, projekt zakłada budowę dwóch torów na estakadach o łącznej długości 2,6 km (tor nr 1 – 1,2 km i tor nr 2 – 1,4 km) pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny – Medyka oraz Kraków Płaszów – Oświęcim. Estakady kolejowe połączą modernizowane i przebudowywane przystanki osobowe Kraków Zabłocie oraz Kraków Krzemionki, przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.
Łącznica kolejowa Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki składać się będzie z dwóch estakad i wiaduktu, które podtrzymywane będą w sumie przez 30 filarów, mierzących od 8 do 15 metrów. Budowa tak dużego obiektu jest procesem niezwykle skomplikowanym oraz wymagającym odpowiedniej przestrzeni. Dlatego w trakcie realizacji inwestycji przewidywane są utrudnienia w ruchu drogowym. Roboty budowlane podzielone zostały w sumie na sześć etapów, podczas których prowadzone będą m.in. prace związane z budową podpór pod estakady, przebudową sieci wodociągowej, energetycznej, a także z montażem ustroju nośnego.
W ramach inwestycji dawny peron zostanie przesunięty o 50 metrów w stronę Wisły. Obecnie istniejące przejście pod nasypem nadal będzie wykorzystywane do lokalnego ruchu pieszego i rowerowego. Pod torami powstanie hala przystankowa, w której będzie można w komfortowych warunkach oczekiwać na pociąg. z hali bezpośrednio na peron pasażerowie będą mogli wychodzić schodami. Obiekt wyposażony zostanie w większą liczbę wiat, które będą chronić pasażerów przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Przystanek zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Przystanek osobowy Kraków Krzemionki zostanie przysunięty do skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej, a także podwieszony pomiędzy budowanymi estakadami łącznicy. Dzięki jego modernizacji oraz przebudowie będzie bardziej komfortowy dla pasażerów, jak również przystosowany do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Bezpośrednio z przystanku – za pośrednictwem schodów lub windy – będzie można dostać się do tramwaju.
Całkowity koszt robót budowlanych wykonywanych przez konsorcjum firm Budimex S.A. oraz Ferrovial Agroman S.A. wyniesie 257 978 744,89 złotych brutto.
Tutaj można zobaczyć wizualizację w 3D łącznicy http://www.zablocie-krzemionki.pl/360/
https://www.wadowiceonline.pl/biznes/7225-ta-lacznica-skroci-podroz-pociagiem-do-wadowic#sigFreeId544d312ad3
(MG)
(zdjęcia: PKP PLK)
Komentarze
na Google Maps widać jeszcze zarys istniejącej w tym miejscu łącznicy, wybudowanej bodajże w czasach IIwś. Nasyp istnieje, wielkich nakładów tam nie potrzeba. Tylko, że Wadowice mają orędownika kolejowego na papierze. W praktyce wielka niemota i nic więcej.
Piszecie brednie wyssane z palca. Zapraszam do skorzystania z kolei na naszej trasie i zobaczenia na własne oczy ilu pasażerów korzysta z niej korzysta. Może wtedy przestaniecie wypisywać zasłyszane głupoty.
Z kolei korzystam na przykład ja. A tobie polecam zacząć korzystać ze słownika ortograficznego .