Czy linia kolejowa nr 103 Wadowice-Spytkowice-Trzebinia po ponad dwóch dekadach doczeka się odbudowy i
Drukuj
Kolej rozważa odbudowę i przywrócenie pociągów pasażerskich na linii nr 103

Czy linia kolejowa nr 103 Wadowice-Spytkowice-Trzebinia po ponad dwóch dekadach doczeka się odbudowy i wrócą na nią pociągi pasażerskie?

Po latach posuchy i niepewnej sytuacji, miłośnicy tej formy transportu w powiecie wadowickim mają powody do zadowolenia. Po mobilizacji społeczeństwa parę lat temu, na linii kolejowej nr 117 nie tylko pozostały pociągi ale doczekała się ona (co prawda nie całościowego ale zawsze...) sporego remontu. Odnowiono przystanki, pojawił się nowy w Wadowicach, wybudowano mijankę w Barwałdzie, trwają także końcowe prace w odbudowie łącznicy w Kalwarii.  Po latach przerwy do Brzeźnicy i Spytkowic od 1 października 2022 roku powróciły  pociągi pasażerskie na linię nr 94 i to od razu z grubej rury, bo w ramach  Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.  Dobrze przędzie też kolejowa "Zakopianka" co prawda wiecznie w remontach i z częstą Zastępczą Komunikacją Autobusową ale i to ma się wkrótce skończyć.

To wszystko dobrze rokuje, bo pasażerowie zniechęceni rozlatującymi się busami-trupami coraz częściej sięgają po kolej, co dodając przystępne ceny, powoduje zwiększoną frekwencję, co widać zarówno na stacjach jak i przystankach.

Do pełnego szczęścia brakuje już tylko kolejowego połączenia na Śląsk. Wadowice straciły takie 21 lat temu wraz z zamknięciem ruchu pasażerskiego a potem i towarowego  na linii kolejowej nr 103 Wadowice-Spytkowice-Trzebinia.

W ostatnich czasach pojawiają się ponownie głosy o powrocie pociągów na ten szlak. Jak już informowaliśmy, widać też ruchu pracowników PKP TELKOL, spółki zajmującej się utrzymaniem w sprawności urządzeń telekomunikacyjnych, służących do bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów. W ostatnich tygodniach przeprowadzali oni prace serwisowe na linii kolejowej nr 103 w okolicach mostu na Skawie w Woźnikach (gmina Tomice). Co prawda tylko w związku z "kablologią" a nie torami ale dobre i to. Świadczy to o tym, że  zarządca linii, nie spisuje jej całkowicie na straty.

 

 

Postanowiliśmy o to zapytać u źródła i wieści są pozytywne.

Obecnie, na zlecenie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowywane jest Wstępne Studium Wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce, obejmujące m.in. możliwość odbudowy i przywrócenia przewozów na odcinku Trzebinia – Spytkowice – Trzebinia linii kolejowej nr 103. Opracowanie to – o charakterze planistycznym – ma na celu przede wszystkim określenie docelowej wizji i sposobu funkcjonowania Krakowskiego Węzła Kolejowego (KrWK). Wyniki wstępnego studium pozwolą ustalić potencjalny zakres prac wymaganych na poszczególnych liniach kolejowych w KrWK oraz zasadność wykonania ewentualnych prac studialnych lub projektowych dla wskazanych (we wspomnianym opracowaniu) odcinków linii kolejowych – poinformowała nas Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Co więcej, jak się dowiadujemy, PLK S.A. posiada dokument (o charakterze strategicznym) „ PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 roku”, w którym wskazano cele i kierunki rozwoju sieci kolejowej z uwzględnieniem przewidywanych/prognozowanych, dostępnych źródeł jej finansowania. W opracowaniu tym przewidziano także potencjalną możliwość rewitalizacji linii kolejowej nr 103 Wadowice-Spytkowice-Trzebinia w grupie projektów dedykowanych rozwojowi regionalnemu.

Ewentualna realizacja w/w przedsięwzięcia uzależniona będzie m.in. od pozyskania środków finansowych – dodaje Dorota Szalacha.

Zobacz: Monografia o linii kolejowej nr 103. Miłośnicy kolei muszą ją mieć!

Przypomnijmy, że ruch pasażerski na linii kolejowej nr 103 Wadowice-Spytkowice-Trzebinia został zawieszony  7 października 2002 roku. Od tego czasu rozpoczęła się powolna degradacja tego malowniczego szlaku. Z powodu kradzieży torów nieprzejezdny jest odcinek Wadowice - Spytkowice, a także Trzebinia - Okleśna. Odbywa się na niej sporadycznie jedynie ruch towarowy pociągów zdawczych między Spytkowicami a Zakładami Chemicznymi w Alwernii). W Okleśnej pociągi kierowane są na bocznicę tych zakładów własnym torem.  

1 lipca 2017 dzięki lokalnym zapaleńcom, którzy wyremontowali i odbudowali kilkukilometrowy odcinek torów linii między Alwernią a Nieporazem, uruchomiono cieszącą się sporym powodzeniem Lokalna Kolej Drezynową.

Co ciekawe, kilka lat temu znalazł się prywatny przewoźnik, który chciał świadczyć połączenia pasażerskie na odcinku Wadowice - Spytkowice, był gotów na remont tego odcinka z własnych funduszy, napotkał jednak spore trudności natury biurokracyjnej.

Jako ciekawostkę dodajmy, że w grudniu 2013 nasza redakcja z grupą przyjaciół z Krakowa przejechała odcinek linii kolejowej w Radoczy drezyną motorową DL-2. Był to ostatni przejazd jakiegokolwiek pojazdu szynowego torami między Wadowicami a Spytkowicami...

Zobacz: Drezyną po wymarłym szlaku

(Marcin Guzik)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Ostatnie artykuły z kategorii Biznes:

Niemal 1,4 miliarda złotych wypłaconych „trzynastek” w Małopolsce

W majówkę sklepy zamknięte, za to ostatnia niedziela kwietnia handlowa

Na wadowickim dworcu autobusowym ruszyło nowe bistro

Terytorialsi przyjdą do pracy w... mundurze. Taki dzień

Mimo, że ratują życie, liczna przeciwników szczepień rośnie. Trwa Europejski Tydzień Szczepień