Z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu, Europejskie Centrum Konsumenckie, Urząd Ochrony Konkurencji i Kons
Dzień Bezpiecznego Internetu. Mundurowi apelują o zdrowy rozsądek

Z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu, Europejskie Centrum Konsumenckie, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości radzą, jak nie stracić zdrowego rozsądku i nie stać się ofiarą cyberprzestępstwa. Europejskie Centra Konsumenckie (ECC-Net) podsumowuje lata 2020-2022 w ilości zgłoszeń w zakresie oszustw.

We wtorek (7.02) przypada Dzień Bezpiecznego Internetu. Pandemia w 2020 roku spowodowała znaczny wzrost liczby nadużyć zgłaszanych do ECC-Net. Jak dotąd liczba ta nie spadła do poziomu sprzed Covid-19. Ten podwyższony poziom oszustw można wstępnie uznać za "nową normę". Najczęstszą metodą płatności w sytuacjach oszustwa zgłaszanych do ECC-Net są przelewy bankowe (46% przypadków oszustw w porównaniu z 18% w ogólnej liczbie spraw). Płatności kartami kredytowymi i debetowymi są znacznie rzadziej wskazywane (30% w przypadkach oszustw w porównaniu z 60% w ogólnej liczbie spraw)/

Najbardziej widocznym sektorem gospodarki, w którym pojawiają się raporty o oszustwach, są usługi finansowe. W tym obszarze odnotowuje się ponad trzykrotnie więcej zgłoszeń niż w kolejnym. Dane za lata 2020-2022: usługi finansowe (2786), zakup odzieży i obuwia (876), zakup samochodu (586), zakwaterowanie (451), portale towarzyskie (400), telefony i akcesoria (234).

Jednym z głównych celów internetowych oszustów jest wyłudzenie, zdobycie naszych poufnych danych, a w konsekwencji kradzież pieniędzy.Jak wskazuje Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości jedną z częściej stosowanych przez cyberprzestępców metod jest również przejmowanie kont na portalach społecznościowych i poprzez podszywanie się pod właściciela konta, masowe rozsyłanie wiadomości z prośbą o przekazanie kodów do realizacji szybkich płatności bezgotówkowych. Pamiętajmy, że skutecznym sposobem uniknięcia kradzieży pieniędzy jest zweryfikowanie komu go wysyłamy np. dzwoniąc do tej osoby i upewniając się podczas bezpośredniej rozmowy.

Inne metody to obietnica zarobienia szybkich pieniędzy – wyłudzenie danych (pesel, numer dowodu osobistego), fałszywe sklepy internetowe, oszustwa phishingowe czy atrakcyjna nagroda za grosze, maile ze złośliwym oprogramowanym

Pamiętajmy aby w wirze internetowego szaleństwa, nie stracić zdrowego rozsądku i nie stać się ofiarą cyberprzestępstwa. UOKiK przypomina o tym m.in w kampanii ”Stracisz dane, stracisz pieniądze!”. Oszuści nie muszą kraść portfela. Wystarczy, że ukradną twoje dane. Stosując się do kilku podstawowych zasad zwiększamy swoje bezpieczeństwo w sieci.

Chroń swoje pieniądze:

nie odpowiadaj na wiadomości e-mail z prośbą o podanie kodu PIN lub hasła,
nie wysyłaj pieniędzy do kogoś, kogo nie znasz lub komu nie ufasz,
inwestuj tylko u licencjonowanych dostawców usług finansowych,
obserwuj swój rachunek bankowy, w razie niezidentyfikowanych płatności – zablokuj kartę.
dokładnie sprawdzaj wiadomości jakie otrzymujesz w toku płatności mobilnych i czytaj na co wyrażasz zgodę, i jaki przelew potwierdzasz.

Chroń swój telefon:
bądź podejrzliwy wobec niespodziewanych połączeń i wiadomości tekstowych,
nie odpisuj na niechciane wiadomości,
nie podawaj swojego numeru telefonu nieznajomym online,
nie korzystaj z nieznanej i niezabezpieczonej sieci Wi-Fi.

Chroń swój komputer
aktualizuj swoje oprogramowanie ochronne,
nie odpowiadaj w żaden sposób na niechciane e-maile,
w razie wątpliwości - usuń wiadomość!

Chroń swoją tożsamość
nigdy nie podawaj swoich danych osobowych osobom, których nie znasz lub którym nie ufasz,
zniszcz stare rachunki, nagrania lub przeterminowane karty – nie wyrzucaj ich do kosza!

Oszuści nieustannie korzystają z nowych metod, które stosują na masową skalę! Dostałeś podejrzanego maila lub smsa z prośbą o kliknięcie w link lub zalogowanie do znanego serwisu – upewnij się, czy pochodzi z wiarygodnego źródła!

Jeśli jednak mimo podjętych środków ostrożności stałeś się ofiarą cyberprzestępstwa – zgłoś takie zdarzenie do najbliższej jednostki policji. Podejrzane wiadomości sms zgłoś pod numer 799 448 084. Wiadomości mailowe i strony internetowe, które są wykorzystywane do prób oszustwa, przekaż na dedykowaną do tego typu zgłoszeń stronę: incydent.cert.pl


(AS)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

+7 #1 Blysk 2023-02-07 15:10
No i co glupiemu po rozumie??! On mosi w telefonie ,w komputerze miec wszystko....bo lenistwo nie zna granic,4 liter nie chce sie temu ruszyc bo przez internet wygodniej!!! ??? Potem widzimy co sie dzieje ,apeczki kochane,stajeci e sie celem!!!!!
Cytować
+3 #2 Zgred 2023-02-07 18:13
A ,bezpieczny internet to niby jaki????Czy ktos zna definicje??? Dzis nie ma bezpiecznego internetu,apek, portali,brak wolnosci slowa.! Jezeli ma sie kase to za chwile moze ona wyparowac z konta,bo w dowolnym momencie wszystko niknie!!! Niektorzy ci co to tworzyli to wiedza co i jak!!
Cytować
0 #3 WadowiceNET 2023-02-07 23:38
Teraz to bezpieczne tygodnie bez "internetów" i TV, wszystko dzięki WADWOWICE_NET którzy prawie 3tyg naprawiają światłowody.... Porażka!!!
Ale okolice W-c skazane na [censored]NET
Cytować
Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Redakcja portalu WadowiceOnline.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników. Komentarze o charakterze gróźb, personalne ataki oraz komentarze zakłócające dyskusję (trolling, spam) będą usuwane.