- Opublikowano: 02 listopada 2018, 09:40
- Komentarze: 32
Jeden z niewidomych podróżnych chciał odjechać z krakowskiego dworca z psem przewodnikiem do Andrychowa. Niestety kierowca busa nie zabrał go do pojazdu. Zajście zostało nagrane na filmie i umieszczone w sieci. Firma przeprasza.
Takie rzeczy nie powinny się zdarzać w cywilizowanych krajach ale niestety jednak się zdarzają nad czym ubolewamy. W czwartek (1.11) w Wszystkich Świętych jeden z niewidomych chciał odjechać do Andrychowa z Małopolskiego Dworca Autobusowego w Krakowie z psem przewodnikiem. Niestety kierowca busa z firmy Janiso, która obsługuje m.in. sporo połączeń na terenie powiatu wadowickiego, odjechał z płyty dworca nie zabierając do pojazdu niewidomego pasażera i jego psa.
Film z całego zajścia umieściła na Facebooku jedna z pasażerek. Wywołał on falę oburzenia i nic dziwnego. Tak się po prostu nie powinno robić...
Po kilku godzinach na swoim profilu Facebook do zdarzenia odniosła się firma Janiso, do której należał bus. Przeprosiła ona za zaistniałą sytuację uważając ją za skandaliczną i obiecując, że wobec kierowcy zostaną wyciągnięte konsekwencje.
A tak dla przypomnienia co mówią w tej sprawie przepisy:
Osoba z niepełnosprawnością wraz z psem przewodnikiem czy psem asystentem może korzystać ze szczególnych uprawnień, jakie wynikają z przepisów Ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Na mocy tych przepisów osobie z niepełnosprawnością przyznano prawo wstępu wraz z psem przewodnikiem lub asystentem do określonych miejsc. Są to budynki i ich otoczenie:
- przeznaczone na potrzeby administracji publicznej,
- wymiaru sprawiedliwości,
- kultury,
- oświaty,
- szkolnictwa wyższego, nauki,
- opieki zdrowotnej,
- opieki społecznej i socjalnej,
- obsługi bankowej,
- handlu,
- gastronomii,
- usług,
- turystyki,
- sportu,
- obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym, morskim lub śródlądowym,
- świadczenia usług pocztowych lub telekomunikacyjnych oraz innych ogólnodostępnych budynków przeznaczonych do wykonywania podobnych funkcji, w tym także budynków biurowych i socjalnych.
(Marcin Guzik)