Przez ostatnie miesiące burmistrz Ewa Filipak próbowała nam wmówić, iż w Wadowicach nie ma Informac
Drukuj
Nowi pracownicy w wadowickiej Informacji Turystycznej

Przez ostatnie miesiące burmistrz Ewa Filipak próbowała nam wmówić, iż w Wadowicach nie ma Informacji Turystycznej (IT), głosząc tą tezę na sesjach rady miasta z przybraną kamienną miną wyroczni. Mamy nowy rok i nowe IT bez poprzednich pracowników, za to z pracownikami będącymi poplecznikami władzy.

Ale zacznijmy od początku. Informacja Turystyczna w Wadowicach powstała w 2001 roku ibyła częścią Wadowickiego Centrum Kultury. Choc na Google nadal można wyszukać IT w Wadowicach to jednak dawny link nie działa. Na szczęście wyszukiwarka tworzy kopię zasobów a więc można się dostać do usuniętej informacji tutaj.

Jak wskazuje budżet gminy wadowice na rok 2011 1 600 000 zł zostało przeznaczonych na Wadowickie Centrum Kultury (a co za tym idzie na Informację Turystyczną). Można z tego wnioskować, iż faktycznie mieliśmy przed rokiem 2012 w Wadowicach Informację Turystyczną a drogowskazy nie zostały nam po zaborze Austriackim.

Z perspektywy mieszkańca, Informacja Turystyczna to jedna z tych jednostek z którą nigdy nie będzie miał styczności. Ale w takim mieście jak nasze, jest to bardzo przydatna organizacja dla ogromnej ilości (ponad 200 tys w poprzednim roku) turystów odwiedzających nasze miasto. IT zajmuje się obsługą bezpośrednią, mailową i telefoniczną turystów. Ponadto w ramach działalności w poprzednich latach prowadziła poniższe imprezy cykliczne:

- spotkania w Klubie Podróżnika "Bez Paszportu"
- Rodzinny Rajd Rowerowy Szlakiem Architektury Drewnianej
- obchody Światowego Dnia Turystyki
- ogólnopolski konkurs fotograficzny "Pocztówka z wakacji"
- kurs Przewodników Beskidzkich, Przegląd Filmów Górskich
- wakacyjne wycieczki dla mieszkańców Wadowic
- Rajd Turystyczny na groń Jana Pawła II

Pracownicy IT brali udział w licznych targach turystycznych, spotkaniach branżowych, konferencjach szkoleniach. Pozyskiwali środki zewnętrzne na swoje imprezy. IT w trakcie swojej działalności wydało liczne materiały promocyjne w różnych językach:

- folder turystyczny z planem miasta wydany w 6 językach (polskim, angielskim, niemieckim, włoskim, francuskim i hiszpańskim)
- przewodnik "Przyjedź Poznaj Pokochaj" wydany w 4 językach (polskim, słowackim, angielskim i niemieckim)
- folder Szlak Karola Wojtyły w Wadowicach wydany w 6 językach (polskim, angielskim, niemieckim, włoskim, francuskim i hiszpańskim),
- ulotka informacyjna z ofertą IT
- przewodnik turystyczny "Wadowice na weekend" wydany w 3 językach (polskim, angielskim i niemiekcim)
- Mapa Turystyczna "Ziemia Wadowicka", skala 1:50 000, wydana w 3 językach (polskim, angielskim i słowackim).

W 2011 roku powstał kilkuminutowy film promujący Wadowice:

IT jest twórcą miejskiego Szlaku Karola Wojtyły. Jednostka w Wadowicach jak dotąd była jednym ze wzorcowych punktów w województwie małopolskim wg UMWM, otrzymała prestiżowe wyróżnienie za wkład w rozwój i promocję turystyki w województwie małopolskim, jest laureatem w plebiscycie na najlepszą IT w 2007 i 2008 r. Staraniami pracowników IT przystąpiła do projektu Małopolski System Informacji Turystycznej.

Pracownicy informacji turystycznej przeszli kompleksowe szkolenia z zakresu profesjonalnej obsługi turysty. W ramach systemu, Informacja Turystyczna w Wadowicach stała się najwyżej skategoryzowanym, czterogwiazdkowym punktem regionalnym CIT, koordynującym działania jednostek IT w powiatach wadowickim i suskim.

28 września 2011 r. wszyscy pracownicy Informacji Turystycznej dostali wypowiedzenie o pracę z trzy miesięcznym okresem wypowiedzenia.

"Jeśli spróbujesz poprawić coś, co jakimś cudem działa całkiem sprawnie – na pewno zacznie działać źle"

(Prawa Murphiego)

Na IX sesji Rady Miejskiej w Wadowicach, która odbyła się 10 października w sali konferencyjnej wadowickiego Zespołu Szkół Publicznych nr 3, działająca dotychczas w ramach WCK "quazi" Informacja Turystyczna miała przejść bezpośrednio pod Urząd Miasta. Na tej samej sesji pani Burmistrz publicznie zapewniała wszystkich, w odpowiedzi na interpelacje, że wszyscy pracownicy którzy wyrażą chęć w nowo powstającej jednostce będą pracować.

W dniu 6 grudnia 2011 r. został ogłoszony konkurs na 4 wolne stanowiska w nowo powstającym Wydziale Obsługi Ruchu Turystycznego w UM czyli "nieistniejącej IT" jak twierdzi pani Burmistrz.

Chętnych na cztery stanowiska było 75 osób. Dziś jak dowiadujemy się ze strony IT w gronie nowych pracowników znajdują się tylko dwie osoby z poprzedniego zespołu IT. Czy reszta nie wyraziła chęci pracy w nowej jednostce?  Jednak wystarczy odrobinę poszperać i popytać aby się dowiedzieć iż do konkursu przystąpiło trzech pracowników IT: Anna Rzemieniec, Mariola Wysogląd i Krzysztof Kopacz (pan Janusz Gawron nie przystąpił do konkursu). Z czego w wyniku wstępnej weryfikacji wymogów do dalszego etapu przeszła pani Anna Rzemieniec i pani Mariola Wysogląd (pan Krzysztof Kopacz nie przeszedł wstępnej weryfikacji). W kolejnym etapie, 28 grudnia odbyła się rozmowa z anglistą, po tym etapie 10 osób (z 75 w tym dwójka naszych bohaterów) przeszło do testu wiedzy o regionie, który odbył się jeszcze w tym samym dniu. Na kolejny etap w dniu 29 grudnia zostały zaproszone 4 osoby w tym pani Anna Rzemieniec i Mariola Wysogląd. Była to rozmowa którą przeprowadzali Sekretarz Gminy Marek Brzeźniak, kierownik Wydziału Ogólno Organizacyjnego Urzędu Miasta Anna Makuch i kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Tadeusz Krupnik.

W wyniku konkursu na 4 stanowiska zostały przyjęte 2 osoby: pani Anna Rzemieniec 222 pkt. i pani Małgorzata Targosz-Stroch 225 pkt., która najlepiej wypadła na rozmowie kwalifikacyjnej. Pani Anna Rzemieniec posiada 10 letni staż pracy w IT w tym 4 lata na stanowisku kierowniczym (przypomnijmy jednej z najlepszych IT w Polsce). 

Pani Małgorzata Targosz-Stroch jest dziennikarką portalu Sucha24.pl, którego redaktorem naczelnym jest pan Marcin P. pracujący dla UM a także bliską przyjaciółką pani Kariny P. Pani Mariola Wysogląd nie otrzymała pracy. Poza tym jak dowiadujemy się ze strony IT urząd poza konkursem na tzw. pracowników administaracyjnych przyjął pana Filipa Kaczyńskiego niedoszłego posła (kandydata z listy PiS), pana Janusza Jędrygasa (przewodnika beskidzkiego i tatrzańskiego) oraz (tu kolejna niespodzianka) pana Krzysztofa Kopacza (byłego radnego, redaktora miesięcznika "Wiadomości Powiatowe", byłego pracownika IT). Tego samego którego kandydaturę na w.w. stanowisko odrzucono podczas pierwszego etapu konkursu! I tak z 4 stanowisk zrobiło się 5. Z czego tylko 2 wyłoniono z konkursu, w którym udział brało aż 75 osób. Zobacz aktualną listę pracowników  IT.

Nasuwa się pytanie jaki był cel zmian w tak dobrze prosperującej jednostce? Dlaczego podczas zmiany jednostki zarządzającej nie pozostawiono dobrze wykonujących swoje obowiązki pracowników? Dlaczego zapewnienie pani Burmistrz (o zatrudnieniu poprzednich pracowników) kolejny raz okazały się słowami rzuconymi na wiatr? 

Z perspektywy obserwatora nasuwa się wniosek iż w ramach konkursu wyłoniono wg zasad dwóch pracowników stricte do informacji turystycznej a trzy pozostałe stanowiska administracyjne (sic!) obsadzono sitwą urzędującej władzy.

 

(Jakub Florczyk)


NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Ostatnie artykuły z kategorii Polityka:

Na ostatniej sesji tej kadencji pożegnano odchodzących radnych

Zielone światło od radnych. Wadowice powołały nową spółkę komunalną

Wadowice chcą utworzyć nową spółkę. Opozycja ma spore zastrzeżenia

Prezydent Andrzej Duda nie ułaskawił byłego burmistrza Wadowic

PiS traci powiat. Podpisano porozumienie większościowe