NIK potwierdził, że główną przyczyną zanieczyszczenia powietrza w skali kraju jest emisja z domowyc
Fatalne powietrze. Może apel do prezydenta pomoże?

NIK potwierdził, że główną przyczyną zanieczyszczenia powietrza w skali kraju jest emisja z domowych pieców grzewczych. Powstała strona www.polskialarmsmogowy.pl na której można podpisać petycję do prezydenta, aby uregulować sprawę prawnie.

Powietrze w Wadowicach nie należy niestety do najczystszych: są takie dni, że z powodu pogody i zanieczyszczeń wydobywających się z kominów ciężko przejść przez centrum naszego miasta oddychając swobodnie. Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego ciągle ogłasza alarmy związane z przekroczeniem pyłu PM10, apelując o nie przebywanie na otwartym powietrzu zbyt długo. Niedawny raport Najwyższej Izby Kontroli potwierdza to, o czym mówi się od lat: miasta naszego regionu mają najgorsze powietrze w Polsce.

Ministerstwo Środowiska zaprezentowało wyniki badania świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski. Wynika z niego, że zanieczyszczenie powietrza jest postrzegane jako jeden z najważniejszych problemów środowiska w Polsce a dla zdecydowanej większości Polaków (86%)

Z kolei najczęściej wymieniane sposoby redukcji zanieczyszczeń powietrza to stosowanie odnawialnych źródeł energii (48%) i wymiana starych pieców węglowych na piece niskoemisyjne (46%). Niemal co trzeci badany wskazuje na termomodernizację budynków (30%) oraz podłączenia indywidualnych gospodarstw do sieci ciepłowniczej (29%).

Co ciekawe i niepokojące Polacy nie są jednak świadomi głównego źródła zanieczyszczeń. Główne powody złej jakości powietrza według badanych to emisja dużych obiektów energetycznego spalania, fabryk itp. oraz emisja z transportu samochodowego. Tzw. "niska emisja" zajmuje dopiero trzecie miejsce.

Alarmujący jest też trend dotyczący sposobów ogrzewania domostw. Wg badania najpopularniejszym rodzajem ogrzewania stosowanym w polskim gospodarstwie domowym jest opalanie węglem (41%). W stosunku do poprzedniego roku odsetek ten zwiększył się o 9%. Co dziesiąty Polak natomiast ogrzewa swoje mieszkanie drewnem (11%).

Stąd pomysł petycji do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego, prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej Ewy Kopacz i marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej Radosława Sikorskiego w którym można zaapelować o:

- wprowadzenie, zgodnie z rekomendacją NIK, odpowiednich norm jakości dla węgla oraz minimalnych standardów emisyjnych dla nowych pieców. Spalanie niskiej jakości węgla w domowych instalacjach grzewczych powoduje bardzo wysokie emisje pyłów, substancji rakotwórczych i mutagennych oraz metali ciężkich. Zmiany te powinny iść w parze z przyjęciem programu osłonowego dla najuboższych oraz skutecznego systemu kontroli, który wyeliminuje proceder spalania odpadów w piecach domowych;

- umożliwienie samorządom skutecznych działań dla poprawy jakości powietrza. W miejscowościach borykających się ze szczególnym zanieczyszczeniem powietrza władze lokalne i regionalne powinny móc określać standardy dla wszystkich instalacji grzewczych funkcjonujących na ich obszarze;

- wyposażenie władz lokalnych w narzędzia dzięki którym będą mogły regulować przepływ komunikacji samochodowej przez centralne rejony miast.

Apel można podpisać tutaj: www.polskialarmsmogowy.pl

(MG)
(zdjęcie: Agnieszka Lewandowska)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze   

+7 #1 Henryk Odrozek 2015-02-28 10:56
Już kilka dni temu podpisałem i rozesłałem m.in. do redaktora Guzika. Zachęcam - to metoda obywatelskiego nacisku społecznego. jeśli politycy, ob0jętnie na jakim szczeblu, problemu nie chcą podjąć.
Cytować
+7 #2 lump 2015-02-28 12:44
jak mi państwo dołoży 3500zł na rok będę palił gazem przy dochodach 1356zł to jest niemożliwe a jak wam paniusie z miasta śmierdzi to do putina do tajgi won
Cytować
+11 #3 ciekawe dlaczego? 2015-02-28 14:37
"miasta naszego regionu mają najgorsze powietrze w Polsce"
Niech się w końcu ktoś za to zabierze, samorząd, burmistrz, bo samo się nie zmieni.
Program osłonowy dla najuboższych ma sens, jak również przyłączanie domów do sieci ciepłowniczej.
A także weryfikacja wszystkich systemów grzewczych na danym terenie i kontrole.
Mieszkańcy innych części Polski nie mają z tym takiego problemu, jak w Małopolsce. Dlaczego? Nie jesteśmy przecież najbiedniejszym regionem.
Rządowi na tym nie zależy, mają pewnie wpisane w plan, że ludzie będą szybciej umierać, i jakoś wszystko się poukłada. Sami się trujemy, z uśmiechem na twarzach i piękną gadką, że "mnie nie stać". Skoro nie stać, trzeba tak wszystko zorganizować, żeby było to opłacalne, a nie wymigiwać się mówiąc, że drogo!
I nie truć bliźniego! Zabijacie innych!
Cytować
+1 #4 atomek 2015-02-28 15:26
Cytuję Henryk Odrozek:
Już kilka dni temu podpisałem i rozesłałem m.in. do redaktora Guzika. Zachęcam - to metoda obywatelskiego nacisku społecznego. jeśli politycy, ob0jętnie na jakim szczeblu, problemu nie chcą podjąć.

A ja zachecam do nie oddawania swojego głosu na Komorowskiego w przyszłych wyborach Prezydenckich ....skonczyc wreszcie z ta marionetka
Cytować
+17 #5 Anna Siłkowska 2015-02-28 15:47
@"ciekawe dlaczego?"
A czy wiesz, że po szumnej rewitalizacji Rynku, nie mamy innej możliwości jak tylko palić w piecu co? My ogrzewamy koksem, który jak wiemy najmniej zanieczyszcza powietrze, ale reszta mieszkańców jak myślisz czym pali, węglem. Ta strona Rynku nie ma doprowadzonego gazu, TETMOWAD też nic nie zrobił, bo się im nie opłaca, no to jak mamy przeżyć zimę? Nie miej tylko pretensji do mieszkańców, ale do poprzedniej władzy również, bo nic nie zrobiła, żeby po takim rozkopywaniu drogi nic się w niej nie znajdowało, co poprawiłoby byt nas wszystkich. Tacy byli gospodarni!!!
Cytować
+12 #6 Stanisław Kliś 2015-02-28 17:48
Witajcie.
Od wielu lat mam ogrzewanie gazowe.Przy odpowiednim ociepleniu budynku i ustawieniu niskiej temperatury (rzecz przyzwyczajenia do np.18 st.) wychodzi taniej niż węgiel (miałem poprzednio.
Choć gaz drożał to nadal się opłaca.Fakt mogły by być dopłaty za ekologię.
Miłego Wieczoru tyż Staszek.
Cytować
-12 #7 gość 2015-02-28 19:46
Ja proponuję poddać eutanazji wszystkich właścicieli gospodarstw domowych których nie stać na ekologiczne formy ogrzewania.
Cytować
+1 #8 dert 2015-02-28 22:48
warto
http://www.bocianiakraina.pl/strzelce/kamera1.html
Cytować
+5 #9 lump 2015-03-01 09:11
Cytuję gość:
Ja proponuję poddać eutanazji wszystkich właścicieli gospodarstw domowych których nie stać na ekologiczne formy ogrzewania.

a ciebie bogaczu to lepiej żywcem zakopać taniej wyjdzie
Cytować
+10 #10 zupa 2015-03-01 12:22
Może opowiem jak to u nas działa. Rok temu, jeszcze za poprzedniej burmistrz, napisałam do Wydziału Ochrony Środowiska w Krakowie, że mój sąsiad pali plastyki i ścinki obuwnicze (po kilkakrotnych rozmowach z owym sąsiadem który w efekcie kazał mi cyt. "spierdalaj"). Z Krakowa przesłali do UM Wadowice. UM Wadowice ... napisało do sąsiada, że w dniu tym a tym o godzinie konkretnej przyjdą i sprawdzą czym pali! No ręce opadają. Oczywiście przyszli ze Straży Miejskiej, ten pokazał resztki leżącego od lat węgla i powiedział, że tym palił i sprawa załatwiona. Nikomu nie przyszło do głowy wziąźć np wymaz z pieca, jak to się gdzie indziej praktykuje. Naprawdę nie biedak, a dalej truje. No ręce opadają i co dalej robić. Sąsiad z drugiej strony ma warsztat stolarski (w gęstej zabudowie!) i wiadomo czym pali, ale nikt mu nie podskoczy. Wygląda na to, że nie ma rady.
Cytować
+6 #11 toporek 2015-03-01 13:56
proponuję tak kto zarabia ponad 3000zł niech przyjdzie komisja sprawdzi pity i jak przekracza to komisyjnie zlikwidować kotłownie węglową niech palą gazem ciekawe czy byście się zgodzili bogaci państwo to dopiero byłby larum jak nie było gazu to nikt nie narzekał a i węgla nie szło kupić zapomniało się?
Cytować
+3 #12 sranie w banie 2015-03-01 15:08
Cytuję toporek:
proponuję tak kto zarabia ponad 3000zł niech przyjdzie komisja sprawdzi pity i jak przekracza to komisyjnie zlikwidować kotłownie węglową niech palą gazem ciekawe czy byście się zgodzili bogaci państwo to dopiero byłby larum jak nie było gazu to nikt nie narzekał a i węgla nie szło kupić zapomniało się?


Urwałeś się z choinki? O jakiej epoce pisze, że węgla czy gazu nie było?
To prawa, takie czasy były, lecz od co najmniej 20 lat gaz czy węgiel są ogólnodostępne. Sęk w tym, że wielu cwaniaków, których stać, pali śmieciami i mają wszystko w nosie.
Jasne, że można to zmienić, lecz trzeba konsekwentnie wprowadzić nowe ustawy, wytyczne i egzekwować, a przy tym karać wszystkich cwaniaków. To proces wieloletni, ale jak nic z tym się nie będzie robić, to następne pokolenia wciąż będą nas zatruwać.
Ważne jest też wsparcie dla wszystkich na początek. Cwaniaki cebulaki są wszędzie i zawsze mają najwięcej do powiedzenia, i zazwyczaj to oni są ci najbiedniejsi.
O pitach nie piszcie, bo cwaniaki cebulaki też mają na nie swój sposób - lewe zarobki, pokątny handel i inne machloje.
Ludzie sami nic z tym nie zrobią dopóki nie będzie nad nimi bata. Piszę tu o tępocie pospolitej, która zasiedla cały nasz kraj, i której nie obchodzi jakość powietrza, które wdychamy. Najważniejsze dla nich są pieniądze, wygoda i to, że są najcwańszymi cwaniakami, jakich Polska nosiła.
Cytować
-3 #13 toporek 2015-03-01 15:17
Cytuję sranie w banie:
Cytuję toporek:
proponuję tak kto zarabia ponad 3000zł niech przyjdzie komisja sprawdzi pity i jak przekracza to komisyjnie zlikwidować kotłownie węglową niech palą gazem ciekawe czy byście się zgodzili bogaci państwo to dopiero byłby larum jak nie było gazu to nikt nie narzekał a i węgla nie szło kupić zapomniało się?


Urwałeś się z choinki? O jakiej epoce pisze, że węgla czy gazu nie było?
To prawa, takie czasy były, lecz od co najmniej 20 lat gaz czy węgiel są ogólnodostępne. Sęk w tym, że wielu cwaniaków, których stać, pali śmieciami i mają wszystko w nosie.
Jasne, że można to zmienić, lecz trzeba konsekwentnie wprowadzić nowe ustawy, wytyczne i egzekwować, a przy tym karać wszystkich cwaniaków. To proces wieloletni, ale jak nic z tym się nie będzie robić, to następne pokolenia wciąż będą nas zatruwać.
Ważne jest też wsparcie dla wszystkich na początek. Cwaniaki cebulaki są wszędzie i zawsze mają najwięcej do powiedzenia, i zazwyczaj to oni są ci najbiedniejsi.
O pitach nie piszcie, bo cwaniaki cebulaki też mają na nie swój sposób - lewe zarobki, pokątny handel i inne machloje.
Ludzie sami nic z tym nie zrobią dopóki nie będzie nad nimi bata. Piszę tu o tępocie pospolitej, która zasiedla cały nasz kraj, i której nie obchodzi jakość powietrza, które wdychamy. Najważniejsze dla nich są pieniądze, wygoda i to, że są najcwańszymi cwaniakami, jakich Polska nosiła.

masz racje ja to napisałem nazwijmy to debate też jestem za czystym powietrzem ALE CO MAJĄ ZROBIĆ CI CO NA CHLEB NIE MAJĄ Z NIESWOJEJ WINY GDZIE EMERYCI RENCIŚCI ZABIERAJĄ MIEJSCA PRACY MŁODYM PODYSKUTUJMY A NIE PISZMY ŻE TO ICH WINA BO TO NAJPROŚCIEJ TRZEBA COŚ Z TYM ZROBIĆ BO JA SAM NIE MAM POMYSŁU MOŻE RAZEM?
Cytować
+1 #14 obiad 2015-03-01 15:21
toporek masz dużo racji bo syty nie widzi głodnego a sytemu zawsze mało
Cytować
+3 #15 wkurzony 2015-03-01 16:20
A czy mnie mieszkańca bloku ktoś pyta czy mam czym zapłacić za ogrzewanie? W przeciwieństwie do mieszkańców chałup nie mam wyboru czym sobie ogrzeje mieszkanie, tylko bóle ciężkie pieniądze, więc nie pieprz jeden z drugim, że tak biednie żyjecie bo skoro stać was na utrzymanie domu to niech będzie was stać na palenie w piecu normalnym opałem. A czym palili wasi ojcowie w epoce przed wszędobylskim dostępem do plastików? Nawozem spod zwierząt?
A tak w ogóle, to na etapie uzyskania zezwolenia na budowę budynku już powinno być narzucone, że jeśli w pobliżu działki przebiega linia gazowa, to delikwent ma obowiązek podpiąć się do niej i ogrzewać dom gazem (może jeden z drugim by się zastanowił czy 200 albo 300 m2 jest mu do życia koniecznie potrzebne). Tak jest z kanalizacją np., jest kanalizacja masz się do niej podpiąć chyba, że masz przydomową oczyszczalnię.
Tak więc zacznijcie ludziska myśleć, bo wytrujemy się jak muchy!
Cytować
+3 #16 sranie w banie 2015-03-01 18:40
Cytuję toporek:
Cytuję sranie w banie:
Cytuję toporek:
proponuję tak kto zarabia ponad 3000zł niech przyjdzie komisja sprawdzi pity i jak przekracza to komisyjnie zlikwidować kotłownie węglową niech palą gazem ciekawe czy byście się zgodzili bogaci państwo to dopiero byłby larum jak nie było gazu to nikt nie narzekał a i węgla nie szło kupić zapomniało się?


Urwałeś się z choinki? O jakiej epoce pisze, że węgla czy gazu nie było?
To prawa, takie czasy były, lecz od co najmniej 20 lat gaz czy węgiel są ogólnodostępne. Sęk w tym, że wielu cwaniaków, których stać, pali śmieciami i mają wszystko w nosie.
Jasne, że można to zmienić, lecz trzeba konsekwentnie wprowadzić nowe ustawy, wytyczne i egzekwować, a przy tym karać wszystkich cwaniaków. To proces wieloletni, ale jak nic z tym się nie będzie robić, to następne pokolenia wciąż będą nas zatruwać.
Ważne jest też wsparcie dla wszystkich na początek. Cwaniaki cebulaki są wszędzie i zawsze mają najwięcej do powiedzenia, i zazwyczaj to oni są ci najbiedniejsi.
O pitach nie piszcie, bo cwaniaki cebulaki też mają na nie swój sposób - lewe zarobki, pokątny handel i inne machloje.
Ludzie sami nic z tym nie zrobią dopóki nie będzie nad nimi bata. Piszę tu o tępocie pospolitej, która zasiedla cały nasz kraj, i której nie obchodzi jakość powietrza, które wdychamy. Najważniejsze dla nich są pieniądze, wygoda i to, że są najcwańszymi cwaniakami, jakich Polska nosiła.

masz racje ja to napisałem nazwijmy to debate też jestem za czystym powietrzem ALE CO MAJĄ ZROBIĆ CI CO NA CHLEB NIE MAJĄ Z NIESWOJEJ WINY GDZIE EMERYCI RENCIŚCI ZABIERAJĄ MIEJSCA PRACY MŁODYM PODYSKUTUJMY A NIE PISZMY ŻE TO ICH WINA BO TO NAJPROŚCIEJ TRZEBA COŚ Z TYM ZROBIĆ BO JA SAM NIE MAM POMYSŁU MOŻE RAZEM?


Zrobić z pracą? Cóż, ludzie a zwłaszcza Polacy mają to do siebie, że zależy im wyłącznie na swoim "pełnym brzuchu" i zwykle cieszą się, że ich sąsiad ma gorzej.
Praca jest, różnie płatna, każdy może ją mieć, lecz zależy to od umiejętności i wiedzy człowieka.
Starsi ludzie też pracują, czasem rzeczywiście zajmują miejsca, gdzie młodzi ludzie mogliby się sprawdzić lepiej, lecz zależne jest to od pracodawcy i obowiązujących przepisów. My tego nie zmienimy.
Wkurza mnie, że wiele firm zatrudnia ludzi na czarno, na umowę zlecenie lub za najniższą krajową, lecz z drugiej strony jest mnóstwo nieuczciwych pracowników, którzy jak już tą pracę dostaną, często doprowadzają pracodawcę do kłopotów finansowych.
Nasz kraj jest dziwny nie tylko z powodu grupy rządzącej, lecz głównie z powodu jego obywateli, których większość, jak pisałem wcześniej, cwaniaczy na każdym kroku. Nie mamy dobrze rozwiniętej opieki socjalnej, lecz ci co nauczyli się ją wykorzystywać, korzystają bez oporów, podczas gdy ludzie którzy jej naprawdę potrzebują, często nie otrzymują żadnej pomocy. Ta kwestia dotyczy pracowników zatrudnionych przez te pomocowe cuda. Ich praca jest, że tak powiem g..no warta. Na szczęście są też tacy pracownicy, którzy tą pracę wykonują dobrze. My możemy sobie pisać i dyskutować, a to przecież nic nie zmieni. Może lepiej nic na ten temat nie mówić, bo ci państwo, którzy są już zatrudnieni w sektorze państwowym, są "ustawieni" i mają "głęboko" rzeczywiste problemy i potrzeby potrzebujących. Wykonują swoją robotę w ich odczuciu dobrze... a niestety, w tym swoim "profesjonalizm ie" nie dostrzegają tego, co widzi zwykły człowiek.
Cytować

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Redakcja portalu WadowiceOnline.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników. Komentarze o charakterze gróźb, personalne ataki oraz komentarze zakłócające dyskusję (trolling, spam) będą usuwane.