Pogłębienie przejazdu pod wiaduktem w Kleczy, przywrócenie odcinka linii nr 103 Wadowice - Spytkowice
Drukuj
Jest szansa na remont torów i łącznicę w Kalwarii

Pogłębienie przejazdu pod wiaduktem w Kleczy, przywrócenie odcinka linii nr 103 Wadowice - Spytkowice i odbudowa łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej: to główne punkty petycji prof. Andrzeja Nowakowskiego do władz wojewódzkich. Są szansę na realizacje.

Dr hab. n. prawnych i prof. Uniwersytetu Rzeszowskiego Andrzej Nowakowski, któremu na sercu leży stan wadowickiej kolei, wystosował niedawno petycję do marszałka województwa małopolskiego Marka Sowy i PKP PLK SA., która dotyczy pilnej konieczności przeprowadzenia inwestycji modernizacyjnych w zakresie infrastruktury kolejowej w naszym powiecie. Pretekstem jest oddanie kilka miesięcy temu Muzeum Dom Rodzinny Jana Pawła II oraz uruchomienie w pobliżu Wadowic Jeziora Mucharskiego.

Główne jej postulaty to:

- modernizacja całościowa na długości blisko 59 km linii kolejowej nr 117 Bielsko-Biała - Kalwaria Lanckorona, z uwzględnieniem 11 km położonych w województwie śląskim. W szczególności przy modernizacji linii należałoby zlikwidować liczne ograniczenia prędkości między Wadowicami i Kalwarią Zebrzydowską Lanckoroną, które pozostały od 2006 roku, tj. od poprzedniej modernizacji tego odcinka w ramach koncepcji Kolejowego Szlaku Papieskiego, łącznie z przywróceniem stacji w Kleczy Górnej i Kalwarii Zebrzydowskiej.

- wspólne działanie z GDDKiA dotyczące pogłębienie przejazdu pod wiaduktem w Kleczy Dolnej nad drogą krajową nr 52 wraz z umocnieniem konstrukcji nośnej tego wiaduktu, w celu eliminacji ograniczenia w tym miejscu prędkości pociągów do 30 km/godz.

- przywrócenie linii kolejowej nr 103 przynajmniej na odcinku Wadowice-Spytkowice. Odtworzenie tej linii, o korzystnym profilu geometrycznym, przy braku posterunków ruchu, spowodowałoby wymierne korzyści dla mieszkańców północnej części powiatu wadowickiego, w postaci umożliwienia szybkich dojazdów (po zakończeniu modernizacji linii nr 94) do Krakowa, bez konieczności zmiany czoła pociągu. Ponadto przywrócenie tej linii ułatwiłoby dojazd do Oświęcimia, a przez Oświęcim najkrótszą trasą dotarcie do aglomeracji górnośląskiej. Po ewentualnym odtworzeniu linii należałoby przy niej zlokalizować przystanek w Tomicach (w pobliżu gimnazjum i siedziby gminy).

- dalsza zapowiadana modernizacja linii kolejowej nr 97 (od Skawiny do Suchej Beskidzkiej) powinna polegać m.in. na możliwości pozyskania terenu pod drugi tor między Skawiną a Kalwarią Zebrzydowską Lanckoroną, co pozwoliłoby na zwiększenie przepustowości i maksymalnej prędkości pociągów, usytuowania nowych przystanków w miejscowościach: Bugaj (między Kalwarią Zebrzydowską Lanckoroną a Stroniem), Zakrzów (miedzy Stroniem a Stryszowem) oraz Dąbrówka (między Stryszowem a Zembrzycami).  

- odbudowa istniejącej przez dziesięciolecia (od czasów zaboru austriackiego) łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej między liniami nr 97 i 117. Ta inwestycja, dwukrotnie zaniechana: w latach 1995 i 2006, mogłaby przyczynić się, w połączeniu z łącznicą w Krakowie, do radykalnego skrócenia (nawet o 20 minut), czasu przejazdu pociągiem z Krakowa w kierunku Wadowic i Bielska-Białej, a także włączenia Wadowic do Krakowskiej Kolei Metropolitalnej. Mogłaby zostać zrealizowana w ramach przewidywanych modernizacji linii nr 97 i 117.

Od 2012 roku w tej sprawie ma zastosowanie klauzula, znana w prawie rzymskim i we współczesnym prawie cywilnym: rebus sic stantibus. Oznacza to, że dotychczasowy właściciel terenów pod potencjalną łącznicę zgadza się na ich odstąpienie na ten cel. Ponadto, być może, przygotowywana przez Sejm RP tzw. specustawa kolejowa o pozyskiwaniu terenów pod inwestycje kolejowe mogłaby pomóc w tej kwestii. Uważam, też, że w tej sprawie zainteresowane władze, łącznie z inwestorem, winny wykazać wolę polityczną, podobna do tej, która towarzyszyła tworzeniu Kolejowego Szlaku Papieskiego wiosną 2006 r. Przy takim zaangażowaniu również i ta inwestycja mogłaby być przekazana do użytku przed ŚDM, tj. do lipca 2016 roku - informuje prof. Andrzej Nowakowski.

Jak dowiadujemy się Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych wystąpił zarówno do Urzędu Marszałkowskiego, jak również do PKP PLK SA o budowę łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej, otrzymując od obu instytucji zapewnienie, że takowa łącznica powstanie do 2020 roku, prawdopodobnie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego.

Zarówno łącznica w Płaszowie i Kalwarii Zebrzydowskiej a także w Suchej Beskidzkiej pozwoliłaby znacznie skrócić czas przejazdu pociągów, który tracony jest na zmianę kierunku jazdy.

(Marcin Guzik)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Ostatnie artykuły z kategorii Biznes:

Ludzie dobrej woli wspierają Adasia z Roczyn. Warto się przyłączyć

Areny Wadowice nie ma, jest za to Gorzeń Arena

Ostatnie dni na rozliczenie składki zdrowotnej ZUS

Gdzie na lody w Wadowicach i okolicy? Mieszkańcy mają wiele ulubionych miejsc

Na obowiązek e-faktur jeszcze poczekamy