Koleje Małopolskie doczekały się kosztującego ponad 92 miliony złotych zaplecza technicznego. W uro
Koleje Małopolskie otwarły nowoczesne zaplecze techniczne

Koleje Małopolskie doczekały się kosztującego ponad 92 miliony złotych zaplecza technicznego. W uroczystym otwarciu zaplecza wzięli przedstawiciele władz wojewódzkich, ministra infrastruktury  oraz przedstawiciele kolei i wykonawców.

Koleje Małopolskie, których pociągi kursują od ubiegłego roku przez powiat wadowicki w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA2) z Krakowa przez Brzeźnicę, Półwieś, Ryczów, Spytkowice do Przeciszowa, doczekały się w Krakowie nowoczesnego zaplecza technicznego.

Inwestycja została sfinansowana z Funduszy Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 Działania 7.2 Transport kolejowy, Poddziałania 7.2.1 Tabor kolejowy, budżetu Województwa Małopolskiego oraz środków własnych spółki Koleje Małopolskie. Całkowita jej wartość to przeszło 92 miliony złotych, z czego prawie 70 milionów złotych pochodzi właśnie z Funduszy Europejskich.

Projekt był realizowany w latach 2020-2022. Intensywna budowa hali, części torowej i sieci trakcyjnej trwały niecałe 13 miesięcy - co stanowi duży sukces. Obiekt nosi nazwę: Punkt Techniczno–Eksploatacyjny Kraków (PTE).

Podstawowym zadaniem placówki będzie terminowa i planowa obsługa pociągów, w tym zadania z zakresu utrzymania, serwisu i napraw pojazdów kolejowych. Własne zaplecze skróci czas bieżącej obsługi taboru bez konieczności dojazdu do odległych punktów, a docelowo będzie również możliwe świadczenie kompleksowych usług dla innych przewoźników.

W nowoczesnej hali znajdują się 3 tory o długości 140 metrów. Na dwóch z nich będą wykonywane bieżące i awaryjne naprawy taboru oraz przeglądy okresowe w zakresie poziomów utrzymania P1, P2, P3. Na trzecim torze zamontowano nowoczesną myjnię w obiegu zamkniętym, która zapewnienie całoroczne czyszczenie taboru.

W ramach projektu obiekt wyposażono w następujące urządzenia: tokarka podtorowa, suwnica mostowa, urządzenie do pomiaru nacisku kół, laserowy system pomiaru i kontroli zużycia kół, podnośniki pojazdów szynowych, stanowisko do opróżniania WC i wodowania zbiorników czy stanowisko do zapiaszczania i odladzania składów.

W kompleksie są też pomieszczenia biurowe, socjalne i magazynowe, a całość powierzchni użytkowej to blisko 5,5 tysięcy m2. Do kompleksowej obsługi został zakupiony również pojazd drogowo-szynowy, niezbędny do zapewnienia pracy manewrowej.

W projekcie uwzględniono również rozwiązania przyczyniające się do realizacji zasady zrównoważonego rozwoju oraz ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego. Zastosowano właściwą izolację termiczną budynku oraz wybudowano myjnię z obiegiem zamkniętym, a także odwodnienie układu torowego do zbiornika retencyjnego. Wody z potencjalnie zanieczyszczonych powierzchni będą podczyszczane w osadniku i w separatorze.

Własne zaplecze Kolei Małopolskich pozwoli na zaoszczędzenie czasu potrzebnego na podstawienie składów do miejsca wykonywania przeglądu. Wyeliminuje też ryzyko oczekiwania na wjazd na tory serwisowe zewnętrznych operatorów oraz przyczyni się do powstania nowych miejsc pracy.

(AS)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

-8 #1 Haha 2023-01-17 16:54
Kiedy do Bielsko-biała pojadą z krakowa
Cytować
-8 #2 Zosia 2023-01-17 16:59
A bilety podrożały,gaz tanieje a u nas nie tanieje ,drożyzna plus cały klamliwy PiS.
Cytować
Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Redakcja portalu WadowiceOnline.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników. Komentarze o charakterze gróźb, personalne ataki oraz komentarze zakłócające dyskusję (trolling, spam) będą usuwane.