Dwie firmy złożyły oferty na przetarg GDDKiA, dotyczący  wykonania badań geofizycznych i opracowani
Drukuj
Coś się w końcu dzieje w sprawie BDI. Dwie firmy złożyły oferty na prace nad przebiegiem drogi

Dwie firmy złożyły oferty na przetarg GDDKiA, dotyczący  wykonania badań geofizycznych i opracowanie ich wyników dla projektowanej budowy S52 Bielsko-Biała – Głogoczów - BDI czyli  Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.

Jak poinformował krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, do przetargu na wykonanie badań geofizycznych i opracowanie ich wyników dla projektowanej budowy S52 Bielsko-Biała – Głogoczów (Beskidzkiej Drogi Integracyjnej) wpłynęły dwie oferty: Przedsiębiorstwa Badań Geofizycznych z Krakowa (koszt prac wyceniono na 2 585 472,30 złotych) oraz Zakład Usług Geologicznych Geotech z Rzeszowa (koszt prac 3 378 195,00 złotych). Badania te są konieczne do opracowania koncepcji projektowej inwestycji.

Termin wykonania zadania określony został w dokumentacji na sześć miesięcy z możliwością skrócenia do czterech miesięcy. Przedsiębiorstwo Badań Geofizycznych z Krakowa zadeklarowało skrócenie prac do czterech miesięcy. Teraz komisja przetargowa przystępuje do sprawdzania dokumentów ofertowych.

Zakres zamówienia obejmuje wykonanie polowych badań geofizycznych metodą tomografii elektrooporowej – ERT (jako metody podstawowej w badaniu podłoża na potrzeby budownictwa drogowego) wzdłuż wytyczonych profili dla trasy głównej, drogowych obiektów inżynierskich, węzłów drogowych, osuwisk i terenów predysponowanych do powstawania ruchów masowych, szacowana ilość tych badań wynosi 135 km, wykonanie polowych badań geofizycznych metodą sejsmicznej tomografii refrakcyjnej – SRT-P (ze względu na występowanie zwietrzelin i skał w podłożu budowlanym drogi w przedziale głębokości 0-30 m p.p.t.) wzdłuż wytyczonych profili dla trasy głównej, drogowych obiektów inżynierskich, węzłów drogowych, osuwisk i terenów predysponowanych do powstawania ruchów masowych, szacowana ilość tych badań wynosi 135 km, wykonanie polowych badań geofizycznych (techniką analizy fal powierzchniowych MASW) wzdłuż wytyczonych profili dla trasy głównej, drogowych obiektów inżynierskich i węzłów drogowych, - szacowana ilość tych badań to 80 km, wykonanie pomiarów geodezyjnych: tyczenie, niwelacja a także interpretację wyników badań geofizycznych i przedstawienie jej zgodnie z wymaganiami wytycznych wykonywania badań podłoża gruntowego na potrzeby budownictwa drogowego oraz prowadzenie dozoru badań terenowych.

Beskidzka Droga Integracyjna DK52 początkowo projektowana była w klasie główna przyspieszona. Status drogi ekspresowej otrzymała w maju 2016 roku, decyzją Rada Ministrów, kiedy ustalono przebieg drogi ekspresowej S52, który prowadzi od Cieszyna do Bielska-Białej (wcześniej S1), a następnie od węzła Suchy Potok kontynuowany jest do DK7 w Głogoczowie i dalej poprzez Północną Obwodnicą Krakowa do S7.

Odcinek S52 od węzła Suchy Potok do Głogoczowa nazywany Beskidzką Droga Integracyjną, o długości około 61 kilometrów i przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu będzie miał 13 węzłów drogowych: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice, Skawina i Głogoczów. W ciągu drogi powstanie 104 obiekty mostowe, mury oporowe, 4 miejsca obsługi podróżnych (MOP-y) i obwód drogowy „Wadowice”.

W zakresie ochrona środowiska przewidziano: ekrany akustyczne o łącznej długości 38 km 207 m, 26 przejść dla zwierząt i zieleń ochronną o łącznej długości 30 km.

Były burmistrz Wadowic Mateusz Klinowski kilka lat temu zaskarżył decyzję środowiskową dla BDI, co jego zdaniem pozwoliło by usiąść ponownie do stołu z GDDKiA i wypracować północny przebieg tej drogi w gminie Wadowice, według niego bardziej korzystny dla mieszkańców. W listopadzie 2018 roku jego następca, burmistrz Bartosz Kaliński wycofał skargę gminy. Decyzja do tej pory nie jest prawomocna z powodu odwołań i skarg grupy mieszkańców: w styczniu 2020 roku  Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi wniesione na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, ale Stowarzyszenie „Inicjatywa Wolne Wadowice” złożyło skargę kasacyjną do NSA. Sprawa w NSA do dzisiaj nie została zakończona.

Prace dokumentacyjne są kontynuowane. W dniu kwietnia 2020 roku został uzgodniony przez Ministra Infrastruktury aneks do programu inwestycji dla tej drogi, a 31 sierpnia 2020 roku podpisano aneks na dokończenie opracowania dokumentacji w stadium Koncepcji Programowej do lutego 2025 roku. Ogłoszenie przetargu na realizację S52 Bielsko Biała – Głogoczów (Beskidzka Droga Integracyjna), w systemie projektuj i buduj i podziale na pięć odcinków przewiduje się w II półroczu 2024 roku, przy czym podpisanie umowy z wykonawca planuje się w I półroczu 2025 roku. Realizacja robót budowlanych przewidywana jest na lata 2027 – 2031.

(MG)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Ostatnie artykuły z kategorii Biznes:

Rusza projektowanie nowej drogi, obwodnicy Tomic i Wadowic

Zawalone towarem przejścia w Biedronce. Mieszkańcy boją się o swoje bezpieczeństwo

Nowy parking w Choczni już gotowy

Terytorialsi przyjdą do pracy w... mundurze. Taki dzień

Zbliża się czas na roczne rozliczenie składki zdrowotnej