O tym, że numer alarmowy 112 jest ważny nie trzeba nikogo przekonywać: to od niego często zależy zdr
Dzień numeru 112

O tym, że numer alarmowy 112 jest ważny nie trzeba nikogo przekonywać: to od niego często zależy zdrowie a nawet życie. W czwartek (11.02) obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112.

11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Obsługą numeru 112 zajmują się Centra Powiadamiania Ratunkowego. W Polsce jest ich 17. Jako pierwsze w 2009 roku powstało Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie, przyjmuje ono zgłoszenia z całego województwa małopolskiego, także z naszego powiatu. Ma 20 w pełni wyposażonych stanowisk operatorskich. W CPR-ze zatrudnionych jest 65 operatorów. W czasie jednej zmiany na stanowiskach telefony odbiera 12 pracowników. W sytuacjach kryzysowych można uruchomić dodatkowych 15 zestawów operatorskich, CPR posiada do tego dostosowaną jedną z sal Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego.

CPR-y mogą się wzajemnie zastępować w razie miejscowej awarii systemu teleinformatycznego bądź jego przeciążenia. CPR w Krakowie jest ośrodkiem zastępującym CPR we Wrocławiu, zastąpić go może CPR w Warszawie. CPR w Krakowie ma też zapasową lokalizację w Krakowskim Pogotowiu Ratunkowym. Zdarzają się przypadki obsługi zgłoszeń z województw świętokrzyskiego, śląskiego i podkarpackiego, czyli z gmin sąsiadujących z naszym województwem.

Średnio miesięcznie do CPR w Krakowie wykonywanych jest około 130 tysięcy telefonów, z czego około 83 tysięcy wymaga obsługi ze strony operatora. Blisko 20 tysięcy telefonów zostało przekazanych do właściwych służb. Niestety około 60 tysięcy połączeń to tzw. zgłoszenia fałszywe.

Jak informuje Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie, średnio w ciągu doby obsługuje ono około 2 700 zgłoszeń. Oczekiwanie na odebranie połączenia przez operatora wynosi przeciętnie około 10 sekund. Na jednego operatora przypada w ciągu dnia około 140 zgłoszeń, w ciągu nocy jest ich około 70. Obsługa jednego zgłoszenia zajmuje  operatorom przeciętnie 40 sekund w ciągu dnia, w ciągu nocy – około  60 sekund.

Jak wynika ze statystyk, liczba zgłoszeń rośnie w piątek i sobotę a spada w poniedziałek. Niedziele i dni świąteczne należą do najspokojniejszych pod względem liczby obsłużonych zgłoszeń. Najwięcej zgłoszeń jest od godziny 7:00 do 23:00, nocą ich liczba spada. Co ciekawe, operatorzy odbierają także zgłoszenia obcojęzyczne. W grudniu było 35 połączeń w języku angielskim, 9 w języku słowackim, 4 w języku francuskim oraz 1 w języku rosyjskim.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie jest jedynym w Polsce, które dyspozytorom pogotowia ratunkowego przekazuje automatycznie informacje pozyskane od dzwoniącego tj. dane teleadresowe, kategorię i opis zdarzenia. Mechanizm ten znacznie usprawnia udzielanie pomocy, gdyż dyspozytor medyczny pyta już tylko o stan zdrowia, a nie o adres czy miejsce zdarzenia. Rozwiązanie małopolskie zostało w grudniu 2014 roku  pozytywnie ocenione przez Najwyższą Izbę Kontroli i zgodnie z jej zaleceniem ma objąć wszystkie CPR-y w Polsce. Dotyczyć będzie także zgłoszeń przekazywanych do pozostałych służb, tj. policji i Państwowej Straży Pożarnej. Województwo Małopolskie zostało wytypowane do przetestowania takiego rozwiązania, w ramach pilotażu współpracuje obecnie z policją i strażą pożarną z powiatu wielickiego.

 

(MG)
(zdjęcie CPR Kraków)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Nie masz uprawnień do komentowania tego artykułu.