Jak dowiadujemy się, nie ma planów rewitalizacji linii kolejowej nr 103 ze środków centralnych. Progr
Nikt nie chce dać kasy na rewitalizację linii nr 103

Jak dowiadujemy się, nie ma planów rewitalizacji linii kolejowej nr 103 ze środków centralnych. Program rozwoju transportu publicznego dla Małopolski do 2023 roku również nie przewiduje jej rewitalizacji. Są za to plany na ścieżkę rowerową.

Ostatnio poseł na Sejm RP Marek Polak otrzymał odpowiedź na złożoną interpelację w sprawie, choćby częściowej, reaktywacji linii kolejowej nr 103 Wadowice - Spytkowice Trzebinia, zwłaszcza na odcinku Wadowice - Spytkowice. Odpowiedzi udzielił podsekretarz stanu (wiceminister) w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Sławomir Żałobka. W odpowiedzi stwierdził, że linia ta ma charakter lokalny, choć mogłaby skrócić przejazd pociągami międzywojewódzkimi w kierunku Zakopanego.  

Nie pozostawił też złudzeń: nie planuje się odtworzenia tej linii ze środków centralnych. Również program rozwoju transportu publicznego dla województwa małopolskiego do roku 2023 nie przewiduje jej rewitalizacji.

Jedyną szansą dla tej linii byłoby porozumienie samorządów powiatowych i gminnych powiatów chrzanowskiego i wadowickiego, leżących wzdłuż trasy linii kolejowej nr 103 z władzami samorządowymi Małopolski, w celu zagwarantowania środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Małopolski, jako jedynego obecnie możliwego źródła finansowania tego zadania - mówi nam prof. Andrzej Nowakowski, miłośnik kolei i autor kilku publikacji dotyczących lokalnej kolei.

Niestety samorządowcy nie kwapią się do tego zadania. Z  ich ust coraz częściej padają wypowiedzi o zagospodarowaniu nasypu po tej linii na kolejna ścieżkę rowerową w projekcie Velo Skawa. Stowarzyszenie Przyjaciół Regulic i Nieporazu z powiatu chrzanowskiego przymierza się za to do drezynowania po nieczynnej linii.

Zobacz: Sąsiedzi biorą się za drezynowanie na stotrójce. Może u nas też?

Przypomnijmy, że linia kolejowa nr 103 Wadowice - Spytkowice - Trzebina aktualne jest nieprzejezdna na długości 12,5 km z powodu braku szyn i sieci trakcyjnej. Przewozy pasażerskie zostały zawieszone na niej w 2002 roku a towarowe w 2009 roku. Jak się szacuje, rewitalizacja całej linii z Trzebini do Wadowic na długości 38 km wymagałaby poniesienia nakładów na odtworzenie infrastruktury rzędu 112 mln (z czego na odcinku Spytkowice-Wadowice 61 mln zł).


(Marcin Guzik)
(zdjęcie: Krzysztof Cabak)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

+18 #1 smiech 2015-07-28 13:41
To niech zlikwidują znaki STOP na przejazdach :-)
Cytować
+3 #2 koszty 2015-07-28 13:55
nie czarujmy się - przywrócenie 37 kilometrowego torowiska z Trzebini do Wadowic to koszt 37 mln zł - 1 mln zł za 1 km, i wystarczy.
Cytować
-11 #3 Naczelnik 2015-07-28 13:56
Lepiej zrobić Ścieszkę rowerową i będzie atrakcja dla wszystkich
Cytować
+18 #4 plebiscyt 2015-07-28 14:18
Pytanie do Pana Podsekretarza i władz Województwa Młopolskiego jak się ma ich decyzja do głosowania na rewitalizację linii kolejowych w Polsce
http://kolej2022.pl/projekty/malopolskie
gdzie linia 103 zdobyła drugie miejsce w Polsce oraz pierwsze miejsce w Małopolsce na rewitalizację w pierwszej kolejności! Głośno o tym było w mediach - czyli głos ludzi - pasażerów, mieszkańców się nie liczy?!!
Cytować
+4 #5 fan kolei 2015-07-28 17:39
Cytuję Naczelnik:
Lepiej zrobić Ścieszkę rowerową i będzie atrakcja dla wszystkich

Będziemy dojeżdżać do Trzebini na rowerach. A co!
Cytować
+6 #6 kika 2015-07-29 09:22
Obecnie koleje w polsce sa na marginesie ale wroca czasy powrotu podobnie bylo na zachodzie europy a teraz kolej wraca do lask ale polak zawsze madry po szkodzie]
Cytować
+9 #7 Marian 2015-07-29 09:59
W dupie mam scieszke rowerowa. Ten kawalek torow laczyl nas z reszta Polski a co mamy teraz? Rowery to sobie mozecie wstawic na 1 pietro UM w Wadowicach.
Ostatnio Marek Polak jakby ozyl. Czyzby poczul zblizajace sie wybory? Tuman pospolity bez zadnej skutecznosci. Po co takiego wybieracie?
Cytować
+6 #8 ja 2015-07-29 15:50
Cytuję Marian:
W dupie mam scieszke rowerowa. Ten kawalek torow laczyl nas z reszta Polski a co mamy teraz? Rowery to sobie mozecie wstawic na 1 pietro UM w Wadowicach.
Ostatnio Marek Polak jakby ozyl. Czyzby poczul zblizajace sie wybory? Tuman pospolity bez zadnej skutecznosci. Po co takiego wybieracie?

w końcu coś z sensem - od pierwszego akapitu
Cytować
+5 #9 slawo33333 2015-08-01 18:40
ALE TEN RZAD JEST NIEUDOLNY ,MOZNA BY BYLO PRZENIESC CZESC TRANSPORTU DO NASZEGO REGIONU ZE SLASKA I INNYCH REJONOW NA KOLEJ ,I WYELIMINOWAC CZESC TYCH CIEZAROWEK KTORE NISZCZA DROGI I KORKUJA MIASTA ,ALE COZ PAN FRASYNIUK Z PO I INNI MAJA FIRMY TRANSPORTOWE WIEC MUSZA JEZDZIC I OKRADAC SPOLECZENSTWO ,NIECH POPATRZA ILE NA ZACHODZIE TOWARU WOZI KOLEJ
Cytować
0 #10 inti 2015-08-13 15:56
Piszcie do tych drezyniarzy, może przyda im się pomoc.
Cytować
Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Redakcja portalu WadowiceOnline.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników. Komentarze o charakterze gróźb, personalne ataki oraz komentarze zakłócające dyskusję (trolling, spam) będą usuwane.