W starostwie odbyło się spotkanie dotyczące Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Uczestniczyli w nim przed
Drukuj
BDI można wybudować w cztery lata

W starostwie odbyło się spotkanie dotyczące Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Uczestniczyli w nim przedstawiciele samorządów, reprezentanci GDDKiA i przedstawiciel firmy, której zlecono wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego BDI.

Wraca temat Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, czyli szybkiej trasy łączącej Bielsko-Biała z Głogoczowem, przez Wadowice. We wtorek (14.10) z  z inicjatywy posłanki Joanny Bobowskiej i starosty Jacka Jończyka w Starostwie Powiatowym w Wadowicach odbyło się spotkanie przedstawicieli samorządów zainteresowanych realizacją tej kluczowej dla naszego regionu inwestycji, reprezentantów GDDKiA i Stanisława Dobranowskiego – przedstawiciela firmy Sweco Infraprojekt sp. z o.o. w Krakowie, której zlecono wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego BDI.

Zobacz: Jest gwarancja na budowę BDI

Na spotkaniu poruszono m.in. kwestie związane z obecnym stanem drogi krajowej nr, stanem projektowym BDI, wynikami konsultacji społecznych, wykupem gruntów, kosztami inwestycji oraz przebiegiem poszczególnych jej etapów. Rekomendowanym do realizacji wariantem będzie tzw. III wariant drogi, przebiegający południową częścią Wadowic zgodnie z lokalnym planem zagospodarowania przestrzennego: dyrekcja GDDKiA potwierdziła, że niemożliwy jest do realizacji tzw. wariant północny, gdyż przechodzi on przez tereny objęte programem Natura 2000. Zwrócono też uwagę, że samorząd gminy powinien być bardziej aktywny przy opiniowaniu przebiegu granic obszaru chronionego, który aktualnie sięga niemal do centrum Wadowic.

Omawiając planowany przebieg BDI podkreślono, że z uwagi na zwartą zabudowę drogę zaprojektowano w trudnym terenie i konieczna będzie budowa licznych estakad, co zwiększy koszty inwestycji. Dużym problemem dla projektantów były m.in. obiekty zabytkowe, znajdujące się w zasięgu oddziaływania drogi, co wymagało przeprowadzenia wielu konsultacji i zebrania opinii m.in. konserwatora zabytków.

Realizacja inwestycji planowana jest w pięciu etapach: Suchy Potok (Bielsko-Biała) – Kęty, Kęty – Bulowice, Bulowice – Chocznia, Chocznia – Jaroszowice oraz Jaroszowice – Głogoczów, z możliwością podziału tego ostatniego etapu na dwa mniejsze (Jaroszowice – Kalwaria Wschód i Kalwaria Wschód – Głogoczów). Warto dodać, że w przypadku braku porozumienia w Wadowicach zakładana jest realizacja tej inwestycji z pominięciem Wadowic na trasie Suchy Potok – Inwałd i połączenie BDI przed Wadowicami z drogą krajową nr 52.

Gdyby udało się realizować inwestycję całościowo, budowa BDI zajęłaby trzy – cztery lata– powiedział Tomasz Pałasiński, Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie.

15 września GDDKiA złożyła do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Wg niej na wydanie decyzji trzeba będzie poczekać kilka miesięcy, o ile nie będzie protestów mieszkańców lub organizacji ekologicznych. Zwrócono uwagę, że już teraz powinno się podjąć starania o zabezpieczenie środków finansowych na wykonanie projektu BDI. W momencie uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej rozpocznie się wykup gruntów.

Jak poinformował Grzegorz Sparzyński z GDDKiA Rejon Wadowice, inwestycja ta jest stosunkowo nisko punktowana w krajowym rankingu zadań do realizacji. Zwrócił także uwagę, że szansę na realizację tego typu projektów zwiększyłoby zaangażowanie samorządu gminy Wadowice polegające np. na przygotowaniu projektów.

Przedstawiciele gminy Wadowice nie byli obecni na spotkaniu.

(MG)
(zdjęcie: Starostwo Powiatowe w Wadowicach)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Ostatnie artykuły z kategorii Biznes:

Nowa linia A40 wydłużona

Niemal 1,4 miliarda złotych wypłaconych „trzynastek” w Małopolsce

W majówkę sklepy zamknięte, za to ostatnia niedziela kwietnia handlowa

Na wadowickim dworcu autobusowym ruszyło nowe bistro

Terytorialsi przyjdą do pracy w... mundurze. Taki dzień